26. maja, 2023

Mariborski TAM-Europe leto začel s pomembno dobavo letaliških avtobusov

TAM-Europe v coni Tezno deluje zadnje desetletje in je v lasti kitajskih vlagateljev China Hi-Tech New Energy Auto Company, na njegovem čelu pa sta direktorja Ma Fuxiong in Fan Wentang. Slednji se je ekipi pridružil marca letos, ko je zamenjal Yu Zhaa. …

Piše:

TAM-Europe v coni Tezno deluje zadnje desetletje in je v lasti kitajskih vlagateljev China Hi-Tech New Energy Auto Company, na njegovem čelu pa sta direktorja Ma Fuxiong in Fan Wentang. Slednji se je ekipi pridružil marca letos, ko je zamenjal Yu Zhaa.

Mariborsko podjetje TAM-Europe, ki je moralo med pandemijo koronavirusne bolezni covid-19 zaradi zmanjšanega povpraševanja po letaliških avtobusih opazno zmanjšati proizvodnjo, se letos vrača na

svetovne trge. Lani so sicer izdelali in opremili okoli 20 letaliških avtobusov, letos so deležni veliko novih povpraševanj, naročil, na voljo je kar nekaj mednarodnih razpisov, na katere se prijavljajo. Kot kaže trenutno, bi lahko bilo letošnje leto najboljše po letu 2013.

Njihov trg je ves svet

Nazadnje so v Savdsko Arabijo poslovnim partnerjem, s katerim so sodelovali že v preteklosti, poslali deset letaliških avtobusov. To pa ni edini večji posel, s katerim so precej bolj optimistično začeli letošnje leto, saj so deset avtobusov dostavili tudi pariškemu letališču Charles de Gaulle. Kot je za STA povedal vodja prodaje v podjetju Matej Smrekar, je Francija za podjetje nov trg, glede na dobro sodelovanje pa so prepričani, da ga bodo že letos začeli še odločneje osvajati.

Čeprav so tudi leto 2022 začeli obetavnejše, je nato kar nekaj potencialnih poslov znova preprečil ukrajinsko-ruski konflikt. »Imeli smo naročila za deset vozil za Ukrajino in šest za Rusijo, ki so bila nato preklicana,« pojasnjuje Smrekar, a dodaja, da se je že proti koncu leta povpraševanje znova povečalo, kar so znali izkoristiti.

V preteklosti so morda nekoliko zapostavili ameriški in afriški trg, z izjemo severnega dela Afrike, kjer so že prisotni, na oba omenjena dela sveta pa želijo vstopiti še letos.

»Vseeno pa gre za svojevrstne posle, saj svetovni trg letališč po vsem svetu nadzira kakšnih tisoč ljudi. Od leta 2013, še posebej od leta 2017, smo vzpostavili zelo veliko stikov, tako da smo v bistvu drugi največji proizvajalec na svetu. Svojega največjega konkurenta uspešno lovimo, tako da imamo zelo dobro izhodišče za naslednja leta,« je dejal Smrekar.

Električni avtobus za mestni potniški promet

TAM-Europe že od ustanovitve s strani kitajskih vlagateljev dejavno dela na vzpostavitvi serijske proizvodnje električnega avtobusa, namenjenega mestnemu potniškemu prometu. Ta bi v prihodnje lahko predstavljala prevladujoč del proizvodnje, saj gre za več potenciala z več možnimi kupci in trgi. Projekt je razvojno že zaključen, končan je tudi postopek homologacije, s tem so dobili možnost udeležbe na evropskih javnih razpisih in priložnost za večjo prepoznavnost na trgu avtobusnih vozil.

Med drugim so opravili testiranja na Malti, v mestnem potniškem prometu v nemških mestih Passau in Hamburg ter na dubajskem letališču, veseli so tudi, da so lahko testiranja opravili tudi v sodelovanju z mariborskim javnim podjetjem Marprom.

Išče se dodatna delovna sila

Zaradi načrtovanega povečevanja proizvodnje podjetje z okoli 120 zaposlenimi išče dodatno delovno silo, kar zaradi pomanjkanja primernega kadra, tako kot v številnih drugih podjetjih, ni preprosto.

Potrebujejo predvsem dodatne sodelavce v proizvodnji, kjer so bili v času kriznega obdobja ekipo prisiljeni skrčiti, a tudi različne profile režijskih delavcev, od razvoja in nabave do prodaje.

Za podjetje je pomemben tudi slovenski trg

Tudi doma v podjetju vidijo številne priložnosti v smislu prehoda mestnega potniškega prometa na trajnostne vire energije. Že zdaj so partner Fraporta, tako da so tudi na brniškem letališču prisotni s svojimi avtobusi. Sicer se zavedajo, da je konkurenca električnih mestnih avtobusov zelo velika, vsak ponudnik ima svoje rešitve, ob tem so odvisni tudi od razpisnih pogojev.

»Pomembno nam je, da tudi lokalno okolje opazi, da stvari premikamo naprej. Tovarna ima vendarle več kot 75-letno tradicijo in blagovno znamko nameravamo ponesti preko stotih let.

Naši lastniki namreč menijo, da ko blagovna znamka doživi sto let, postane večna,« pravi svetovalec v podjetju Tevž Kastelic in dodaja, da so ponosni na to, da pri življenju ohranjajo ime Tama, čeprav tekmujejo z velikimi svetovnimi proizvajalci.

Vir: sta