5. oktobra, 2020

Doma izdelan stoodstotno električni avtobus

V podjetju TAM Europe se zavedajo, da je nujno, da se hitro pridružijo trgu električnih avtobusov. Trendi nakazujejo, da v mestih po vsej EU vedno več razpisov zahteva avtobuse brez emisij.

Piše: Maja Vintar

Do zdaj so bili v podjetju precej uspešni v segmentu dizelskih letaliških avtobusov in so se v zadnjih štirih letih povzpeli na drugo mesto na svetu. Vendar se časi spreminjajo in zaradi podnebnih sprememb se uvajajo nove politike, ki dajejo prednost električnim avtobusom. Kot rezultat zgoraj navedenega se je TAM Europe  dejavno posvetil razvoju električnih avtobusov tako za mesta kot letališča. Njihov avtobus eBus Vero – City – dejavno sodeluje na več razpisih po vsej EU in kmalu bodo v podjetju začeli s serijsko proizvodnjo. S tem povečujejo tudi raznolikost prihodkov in zmanjšujejo odvisnost od letalske industrije, ki je trenutno v precejšnji krizi.

 

V podjetju pojasnjujejo, da so električni avtobus Vero začeli razvijati na začetku leta 2014. »Vloženega je bilo ogromno truda, da smo tehnološko razvili in proizvedli vozilo, ki danes vozi po mariborskih ulicah. Vero je model vozila, ki je v celoti zasnovan kot električni avtobus, medtem ko je večina obstoječih električnih avtobusov v svetu “predelana različica” njihovih dizelskih predhodnikov. Ker je naše vozilo zasnovano kot “Zero Emission Bus”, ga odlikujejo edinstvene prednosti, kot so popolno nizko dno, več prostora za potnike, boljši pogled skozi panoramska okna itd. Razvoj vozila Vero je evolucija, ki še traja, saj razvoj baterij in e-pogonov zahteva nenehno prilagajanje izdelka. Trenutno smo izdelali eno vozilo prve generacije, dve vozili druge in dejavno razvijamo vozilo tretje generacije.«

 

 

Pri dogovoru z Marpromom gre za testno obdobje, ko se  električni avtobus preizkuša v danih prometnih razmerah s potniki na krovu. V TAM Europe upajo, da bodo skozi vožnjo po najpomembnejših in najzahtevnejših poteh bolje razumeli učinkovitost avtobusa in zbrali dragocene informacije, ki jim bodo v prihodnje koristile pri sodelovanju med mestom Maribor, Marpromom in podjetjem TAM-Europe. »Z lastnim znanjem razvijamo in proizvajamo vozila najvišje kakovosti, ki smo jih pripravljeni dobaviti v katero koli evropsko mesto, tudi v mesto Maribor. Navsezadnje gre za naše domače mesto, tukaj so naši proizvodni prostori, številni zaposleni živijo v mestu in okolici, tukaj smo doma in videti naš električni avtobus, kako prevaža potnike po mestu, je resnično lepo.«

Kot pojasnjujejo v podjetju TAM Europe, je svet na področju električnih avtobusnih vozil trenutno razdeljen na tri veje. Velesila v mobilnosti električnih avtobusov je trenutno Kitajska, kjer je kar 95 % vseh vozil na svetu. Na oddaljeno drugo mesto prihaja Evropa, kjer prednjačijo države, kot so Nizozemska, Nemčija, Francija, Poljska in Združeno kraljestvo. Danes sicer vsa velika in majhna mesta v EU v svoje razpise, vezane na vozni park, vključujejo vozila, s katerimi uresničujejo politiko znižanja emisij CO2. Evropi sledi Južna Amerika, ki prav tako uvaja nekatere velike flote električnih avtobusov v svoj vozni park. Še posebej v Čilu in Kolumbiji. ZDA tukaj zaostajajo, vendar si prav tako želijo slediti trendom razvitega sveta. Nerazvite države v Aziji in Afriki si sicer prizadevajo za uvedbo avtobusov z ničelnimi emisijami, vendar težavo predstavlja  visoka začetna naložba. Pri tem v podjetju TAM Europe vidijo možnosti v sodelovanju z izkušenimi proizvajalci in lokalno proizvodnjo.

V Sloveniji so nekatera mesta, med drugim Koper, Maribor in Ljubljana, že izvedle nekaj pilotnih projektov, ki predstavljajo prvi korak k širši uporabi električnih avtobusov v prometu. Ko se bodo mesta seznanila z novo električno tehnologijo in bo le-ta pozitivno sprejeta, bodo tudi razpisi prilagojeni nakupu električnih vozil. Vse to predstavlja dolgotrajen proces, a pomembno je, da se je le-ta začel. Velika prednost Slovenije so seveda lokalni proizvajalci, kot je Tam Europe, ki lahko izdelajo modele, prilagojene slovenskemu trgu.

Vero deluje na Malti  uspešno že več kot šest mesecev in se učinkovito prilagaja zelo razgibanemu terenu hribovitih malteških cest. Prav tako je eno vozilo Vero trenutno na testiranju v Dubaju, kjer ga na letališču uporabljajo kot avtobus za prevoz letalskih posadk. Pred tem je testno deloval tudi v Švici, Nemčiji, na Irskem in v Italiji. »Vse več evropskih mest, ki so nam blizu, želi v prihodnje obnoviti ali razširiti svoj avtobusni vozni park. Za nakup novih vozil morajo organi javnega prevoza (PTA – Public Transit Authorities) upoštevati določene smernice in politike. Vlade držav od organov javnega prevoza pričakujejo smernice v smeri “zero emission” oz. nič emisij. Temu morajo biti seveda prilagojena tudi vozila in tako je zanimanje za naš avtobus veliko. Vero smo dejavno testirali tudi v mestu Passau v Nemčiji, trenutno pa sodelujemo še na razpisu za pet enot v italijanskem mestu Pescara. V naslednjem koraku predvidevamo razširitev voznega parka z električnimi avtobusi tudi v majhnih mestih, kjer so ulice ožje in prav tam vidimo svojo priložnost,« še dodajajo v podjetju Tam Europe.