Priporočila za ravnanje v zvezi s preprečevanjem širjenja okužbe s COVID-19 za izvajanje vozniških izpitov
Od 18. maja 2020 se je bilo na portalu e-uprave od 10. ure dalje že mogoče prijaviti na proste termine za opravljanje izpita, prvi izpiti pa so začeli potekati že naslednji dan. Vsi tisti kandidati, ki so se prijavili na izpit tik pred začetkom epidemi …
Od 18. maja 2020 se je bilo na portalu e-uprave od 10. ure dalje že mogoče prijaviti na proste termine za opravljanje izpita, prvi izpiti pa so začeli potekati že naslednji dan. Vsi tisti kandidati, ki so se prijavili na izpit tik pred začetkom epidemije, so brezplačno dobili nov termin. Na Javni agenciji RS za varnost prometa so ocenili, da je zaradi devet tednov trajajoče prekinitve dela šol voženj nastala vrsta za okoli 5.000 kandidatov, ki v tem času niso mogli opraviti teoretičnega in praktičnega dela izpita. Vsak teden namreč v povprečju teoretični izpit opravi okoli 900 kandidatov in prav toliko kandidatov tudi praktični del. Na začetku navala na izpite sicer ni bilo, vsaj na praktične ne, saj so dosedanji kandidati po več kot dveh mesecih morali izvesti nekaj več dodatnih šolskih ur vožnje. Za začetek dela na teoretičnih izpitih so morali slediti odloku vlade in navodilom NIJZ glede prostorskih omejitev in razkuževanja.
Omejitve pri delu in nova pravila je pojasnil Janez Meznarič, vodja Območja 5.
Pri izvajanju teoretičnega dela izobraževanja in izpitov pravila bolj ali manj sledijo že znanim smernicam, ki veljajo tudi v drugih dejavnostih v notranjih prostorih – ohranjanje razdalje med kandidati in učiteljem, skrb za stalno prezračevanje in razkuževanje prostorov, nošenje mask, umivanje in razkuževanje rok … Posledično to pomeni na teoriji za polovico manj izpitov, vendar smo se prilagodili in načrtovali več skupin.
Pri praktičnem izobraževanju se pravila oziroma priporočila vedenja nekoliko razlikujejo glede na tip vozila. Pri izobraževanju motoristov in voznikov avtobusa je manj posebnosti, saj je zagotovljena večja razdalja.
- maja so znova začele delovati šole vožnje in izvajalci večine dodatnih izobraževanj voznikov. Učenje v avtošolah bo bistveno drugačno, kot so ga bili kandidati in inštruktorji vajeni doslej. Pri avtomobilih je glavna razlika, da mora biti učitelj še bolj zaščiten – kirurška maska, tako kot pri kandidatu in pri drugih vozilih ni dovolj, temveč mora uporabljati kakovostnejši tip FFP2 ali »ustrezno varovalno opremo«, ki jo določi specialist medicine dela, prometa in športa. Uporaba rokavic ali zaščitnih vizirjev ni izrecno omenjena. Z masko so v vozilu torej učitelj vožnje, kandidat in ocenjevalec.
Precej strog je protokol razkuževanja vozila – pred in po vsaki vožnji s kandidatom. Sedež z vzglavnikom kandidata vred mora biti pokrit s plastičnim pregrinjalom (prevleko) za enkratno uporabo, ki se jo zamenja za vsakim kandidatom. Uporabljajo se lahko prevleke za večkratno uporabo, a jih je treba prav tako zamenjati in prati za vsakim kandidatom. Tretja možnost pa je pozorno razkuževanje sedeža in vzglavnika z vsakim sedežem, kar pa lahko pusti na tkanini ali usnju pri premajhni pozornosti tudi posledice, priznavajo pri NIJZ. V notranjosti avta je treba po vsakem kandidatu razkužiti volanski obroč, prestavno ročico oziroma stikalo, ročico ali gumb parkirne zavore, naslonjala na vratih in naslonjala za komolce, stikala in gumbe avtoradia, zaslon multimedijske naprave, kljuke vrat, obvolanske ročice, stikala in vzvode za nastavitev sedeža in okvire vrat. Ob tem navodila opozarjajo, da je treba biti pri zaslonih multimedijskih naprav posebej previden, saj lahko preveč razkužila prodre v notranjost in povzroči okvaro.
Dobra novica za šole vožnje pri vseh teh ukrepih je, da vozil ne bo treba kako drugače preurejati in vanje vgrajevati kakšnih posebnih pregrad. Ob vsem tem je treba tudi poudariti, da je opravljanje vozniškega izpita in vseh prisotnih v procesu z uporabo vseh ukrepov, predvsem mask, dokaj omejeno, vendar je zdravje na prvem mestu.